دستگاه های سی ان سی بسیار پر کاربرد هستند و عملی که انجام میدهند بسیار قابل اعتماد است. طراحان برای ساخت قطعات باید جنبه های مثبت و منفی دستگاه را بدانند تا بتوانند بهترین قطعات را تولید کنند.

فرآیندی که دستگاه سی ان سی انجام میدهد چیست؟

این دستگاه یک عمل کامپیوتری را انجام میدهد یعنی توسط کدها و برنامه های داده شده عمل میکند. اما با وجود داشتن اطلاعات نیاز است که حتما فرد آشنا با دستگاه و عملکرد آن در کنار آن حضور داشته باشد.
عدم شناخت توانایی های دستگاه باعث ایجاد دیدگاه اشتباه نسبت به دستگاهcnc میشوند.هنگامی که شما توانایی هاو نحوه عملکرد دستگاه را بلد نباشید و قصد استفاده از آن را داشته‌باشید اما نتوانید عملیات مورد نظر خود را انجام دهید این اتفاق باعث میشود که دیدگاه شما نسبت به دستگاه عوض شده و و آن را نقطه ضعف دستگاه بدانید در صورتیکه شما برای استفاده از دستگاه نحوه عملکرد آن را نمیدانید.

دستگاه cnc یک دستگاه مدرن و پیشرفته است که برای کار با آن باید اصول اولیه را بدانید این دستگاه علاوه بر داشتن توانایی برنامه نویسی باید این توانایی را داشته باشد که در صورت بروز خطا بتواند آن را برطرف کند.
در این دستگاه باید روند کار را از قبل برنامه نویسی کرد اما با این وجود که این دستگاه به طور کامل روند انجام عملیات را کنترل میکند نباید از دستگاه غافل بود بلکه باید یک تکنسین به طور دائمی در کنار آن حضور داشته باشد تا حواسش به خطاهای غیر قابل پیش بینی باشد و همچنین در صورت نیاز دستگاه را خاموش کند.
اگر شما چند دستگاهcnc دارید باید این نکته را در نظر بگیرید که برای صرفه جویی در هزینه ها نمیتوان از یک تکنسین برای چند دستگاه استفاده کنید زیرا باعث پایین آمدن کارایی دستگاه و همچنین بالا رفتن بروز خطر برای تکنسین میشود.
باید بدانید که شرایط دستگاه سی ان سی هر ماده یعنی فلزات، چوب ها، سنگ ها متفاوت است و هرکدام عملکرد خاص خود را دارند و هر تکنسین با وجود مهارت بسیار نمیتواند همزمان چند دستگاه را مدیریت کند.

cnc blog 2 min


برنامه نویسی این دستگاه برای همه آسان نیست و کمی پیچیده است.
پیچیده بودن برنامه نویسی و داشتن رمز برای کنترل کردن دستگاه ها این زمینه را برای تکنسین ها فراهم کرده که سوءاستفاده کنند و حقوق بیشتری دریافت کنند.
اگر شما قصد یادگیری نحوه کار با دستگاه سی ان سی زا دارید باید بدانید که تنها باید رمزها را یاد بگیرید و آنها را برای کارهای مختلف در کنار هم قرار دهید. یادگیری برنامه هایی مانند کورل دراو و تری دی مکس نیز در نحوه کار با دستگاه نسبت مستقیم دارد.
برای خنک کردن ابزار های برشی مانند قلاویز کاری و حدیده کاری از آب صابون استفاده میکنند. اشتباه دیگری که درباره ی دستگاه های سی ان سی انجام می‌دهند این است که برای خنک کردن این دستگاه نیز از آب صابون استفاده میشود.
دستگاه سی ان سی خنک کننده مخصوص خود را دارد که به آن کولانت میگویند که یک ماده روانکار و خنک کننده است که با توجه به کارایی دستگاه آماده میشود.
بسیاری از افراد توجهی به محل قرار گرفتن دستگاه سی ان سی ندارند و تنها وجود کارگاه و فضای مناسب برای نصب و راه اندازی را کافی میدانند. نکته اول در هنگام نصب دستگاه این است که محل نصب باید تحمل وزن دستگاه را داشته باشد .
اگر از دستگاه رومیزی استفاده کنید باید مطمئن باشید که میز تحمل وزن دستگاه را دارد و هم اینکه تعداد حرکتهای دستگاه کم است. همچنین توجه کنید که رطوبت محیطی و گرد و خاک میتواند باعث خرابی و خوردگی دستگاه شود.
دمای کارگاه باعث افزایش سرعت تبخیر ماده خنک کننده میشود و دمای اصطکاک در محل برشکاری را نیز بیشتر میکند.
هنگامی که طرح پیچیده میشود زمان بیشتری برای تولید آن نیاز است همچنین اگر به اندازه کافی برای دستگاه ساده سازی نشده باشد احتمال خرابی قطعه نیز به وجود می آید. اما قطعه های ساده زمان کمتری برای تولید میبرند و همچنین با اطمینان بالایی تولید می‌شوند.
در حقیقت برای کار با این دستگاه باید بدانید که تقسیم یک کار پیچیده به چند جز و سپس ترکیب آنها بسیار راحتتر است در این صورت هم زمان کمتری برای تولید نیاز است و هم امکان خطا کاهش می یابد.

cnc blog 3 min
حک کردن متن:
دستگاه های سی ان سی میتوانند متن، آرم، لوگو را روی قطعه حک کنند. این دیتگاه دقت بالایی در این زمینه دارد و نتیج بسیار خوبی میدهد اما باید در نظر داشته باشید که وارد کردن این دستورات زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد.
باید در نظر داشته باشید که اگر قصد حک کردن دارید این دستورات را همزمان با بقیه دستورات وارد نکنید زیرا زمان بیشتری میبرد بهتر است که پس از تولید قطعات این کار را انجام دهید.
فرآيند متن حکاکی شده آسانتر و سریعتر از متن برجسته است زیرا برای به وجود آوردن متن برجسته دستگاه باید فرآیند برش سطحی بخش زیادی از کار را انجام دهد.
در هنگام تولید قطعه حتما باید به ضخامت دیواره توجه داشته باشید زیرا یکی از مهمترین دلایل خرابی قطعه عدم ضخامت مناسب دیوار است. بسیاری از تولید کنندگان برای به حداقل رساندن مصرف مواد ضخامت دیواره را کم میکنند این عمل باعث کاهش هزینه ها و مصرف مواد میشود اما استحکام قطعه را به شدت پایین آورده و باعث تاب خوردگی قطعه می‌شود.
باید توجه داشته باشید که ضخاما 0.8میلیمتر برای ماشین کاری در آلومینیوم مناسب بوده اما موادی مانند ترمو پلاستیک احتما خراب قطعه را بالا میبرد.
بنابراین در مراحل اولیه طراحی باید به شناخت و درک موادی برای تولید قطعه توجه کرد.
اگر قصد ایجاد سوراخ های عمیق در کار را دارید باید از دستگاه های برش تخصصی استفاده کنید و این ابزار های برش برای ضخامت 4برابر بیشتر از نازل مناسب نیستند.
یکی از نکات مهمی که باید هنگام استفاده از دستگاه در نظر بگیرید این است که به دلیل استفاده دستگاه هم در زمینه چاپ و هم در زمینه برش کاری باید در نظر داشته باشید که هنگای که کار برش کاری تمام شد و قصد انجام چاپ سه بعدی را دارید تنظیمات دستگاه را تغییر دهید تا از بروز اشکال برای دستگاه جلوگیری کنید.