در این مقاله میخوانیم که دستگاه واتر چیست، چگونه کار میکند، چه مزایا و معایبی دارد. پس با پارسا لیزر همراه باشید:

واتر جت چیست؟

برش کاری با استفاده از جریان پرفشار آب را واتر جت میگویند. تعریف فنی واتر جت به این معناست که برشی که از آب با فشار و سرعت پاشیدن بالا با مواد ساینده برای سرعت بخشیدن برش کاری و تمیز کاری سطح مقطع استفاده میکنند. واتر جت تکنولوژی است که به سرعت در حال پیشرفت کردن و گسترش است و در صنایع مختلف برای کمک به متخصصان برای تولید بهتر کاربرد دارد.

vaterjet 1 min

تاریخچه واتر جت چیست؟

در سال 1950،یک مهندس منابع طبیعی و جنگلبانی برای برش دادن و شکل دهی الورهای بزرگ، دستگاهی ساخت که با استفاده از پاشیدن سریع آب کار برش را ساده تر کرد. اما تا سال 1970از این ایده استقبالی نشد و پیشرفت نکرد. در سال 1970 یک محقق و مخترع تصمیم به اضافه کردن مواد ساینده به جریان آب گرفت و توانست واتر جت نوین را بنیان گذاری کند.

نحوه کار واتر جت چگونه است؟

ابتدا برای شما مثالی میزنیم تا نحوه کار را بهتر درک کنید. شیرهای آب خانگی را در نظر بگیرید اگر جریان آب با فشاری بالغ بر 6000 پوند بر اینچ و یا 4000 بار از منفذ یک سوراخ بسیار بسیار کوچک خارج شوند و همزمان این جریان آب با سنگ های ساینده ترکیب شده و بر سطح ریزش کند، هرجسم و جنسی که در برابر این فشار قرار بگیرد کمتر میتواند مقاومت کند زیرا واتر جت ریز با سرعت زیاد به اجسام برخورد میکند و ساینده ها نیز با توجه به ماده ای که باید برش داده شود به آب اضافه میشوند. واتر جت ذرات مداد را نزدیکی سطح جدا کرده و بدون انتقال گرما به مواد برش را بدون تنش انجام میدهد

اجزای واتر جت چیست؟

یک دستگاه واتر جت بیشتر از آب تحت فشار شن و ماسه است. دستگاه برش واتر جت از سیستم کنترلر(این سیستم برا مینای یک رایانه شخصی ساخته شده است. کنترل کننده های حرکتی پیشرفته ای هستند که برای سیستم های واتر جت مبتنی بر رایانه شخصی ساخته شده اند و اجازه تولید قطعات دقیق با حداقل عملکرد اپراتور را میدهند.)

vaterjet 2 min

سر برشی(یک سیستم چند محوره کامپیوتری است که بریدگی های زاویه دار دارد و میتوان از آن برای حرکات خودکار و برش های دقیق و عمودی استفاده کرد) ، مخزن ساینده(مقدار انرژی ذرات به نازل را می سنجد) ، مخزن محافظ(بعد از اینکه قطعات را به وسیله ی ماشینکاری برش داد انرژی اضافی را از بین میبرد) ، پمپ فشار قوی(این پمپ، آب تحت فشار را برای برش تولید میکند) ، سیستم گذرx_y، نازل(آبی که با پمپ فشار قوی ایجاد شده از داخل خروجی کوچک عبور کرده و در نتیجه باعث میشود که آب با سرعت و فشار برای بر خارج شود) تشکیل شده است.

برش واتر جت چه روش هایی دارد؟

آب خالص

(در این روش آب خالص برای جداسازی مواد نرم مثل موادغذایی، کف، کاغذ، پلاستیک مناسب است).در صنعت مواد غذایی برای برش پنیر، میوه و سبزیجات کاربرد دارد. این فرآیند برای محیط زیست نیز ضرری نداشته زیرا آب خالص و قابل بازیافت مورد استفاده قرار میگیرد و هنگام برش غذا آلوده نمیشود.

آب مخلوط شده با مواد پودر سخت(ساینده ها)

(برای آسیاب و برش، تجهیزات واتر جت را پودر سخت مخلوط میکنند. از موادی مثل گارنت یا سنگ فرش برای سایش استفاده میکنند.

برای مواد سخت مثل فلز، فولاد، مرمر، سرامیک، شیشه، گرانیت، چوب از این نوع برش استفاده میکنند.

دقت برش واتر جت چقدر است؟

دقت برش این دستگاه 0.1میلیمتر است و همچنین عرض برش یا ریزش کار دستگاه یا خوراک دستگاه 1میلیمتر است.

سرعت برش؟

هرچه سختی ماده، ضخامت ماده، کیفیت لبه ها، پیچیدگی طرح بیشتر شود سرعت کاهش می یابد.

کیفیت برش؟

در این نوع برش هرچه سرعت برش کمتر شود کیفیت برش لبه ها بیشتر میشود و لبه ها صاف تر میشوند. کیفیت لبه ها در این نوع برش با سرعت برش رابطه مستقیم دارند.

vaterjet 3 min

مزایای واتر جت چیست؟

این نوع دستگاه های برش مزایای زیادی نسبت به سایر دستگاه های برش دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:

1-نیروی تولید شده توسط واتر جت بر روی قطعه بسیار کم است.

2-سرعت برش بالا، بازدهی بالا، هزینه پردازش کم

3-پردازش این دستگاه حرارت ایجاد نمیکند که این کار موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود.

4-در هنگام برش هیچ شکافی ایجاد نکرده و مواد را با شکاف های کوچک برش می‌دهد.

5-با این دستگاه میتوان از هرجهت اشکال را یا زاویه ها، دامنه های مختلف برش داد.

6-ورق های فولاد ضد زنگ، سنگ مرمر سخت، گرانیت،مواد سخت را به راحتی برش می‌دهد.

معایب برش واترجت چیست؟

این تکنولوژی علاوه بر مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست :

1-رطوبت و تماس مستقیم با آب، در برخی از موارد که باید رطوبت و تماس با آب جلوگیری شود امکان استفاده از دستگاه محدود است.

2-زمانی که آب خارج میشود، صدای خروج آب میتواند بسیار زیاد باشد.

3-در هنگام استفاده از دستگاه تصفیه آب دقیق لازم است.

4-برای برخی از برش ها قدرت اتصال الکتریکی بالا نیاز است.

5-امکان آسیب به چشم ها در هنگام استفاده از دستگاه وجود دارد.

6-این دستگاه نویز بسیاری تولید میکند که میتواند باعث آسیب به شنوایی نیز شود به همین دلیل هنگام کار با دستگاه باید از گوش ها محافظت کرد.

در آخر باید گفت که برای کار با این دستگاه شما هیچ عضوی از بدن خود را در مقابل نوک برش دستگاه هنگامی که روشن است قرار نمی‌دهید. هر دستگاهی که بتواند فولاد را برش دهد کار کمتری را برای برش گوشت و استخوان انجام میدهد. این دستگاه ها دارای ایمنی بسیار بالا بوده اما یک نشتی در سیستم فشار بالای آ باعث افتادگی فشار به سطوح ایمن میشود. آب بی خطر است و سنگهای ریز ساینده نیز خنثی و غیرساینده هستند. اما در هنگام کار با دستگاه باید به بریدگی هایی که توسط لبه های تیز قطعات که با جت آب برش خورده اند توجه داشته باشید که آسیبی وارد نکنند